Quantcast
SLIDERΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑΜΑΡΙΑ ΜΕΛΕΝΤΗ

Διατήρηση του δημοτικού ΝΠΔΔ “Πινακοθήκης Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαπόντιων Νησιών” ως εξαίρεση

ΜΑΡΙΑ ΜΕΛΕΝΤΗ*

 
 
Έχοντας διανύσει μία πορεία περίπου τριάντα ετών η σημερινή “Πινακοθήκη του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαπόντιων Νησιών”, το δημοτικό ΝΠΔΔ με αντικείμενο την μουσειακή δράση, έρχεται και πάλι, δώδεκα χρόνια έπειτα από την πρώτη ενδεχόμενη κατάργησή του (2011, συγχωνεύσεις και καταργήσεις των δημοτικών ΝΠΔΔ με την δημιουργία του ενιαίου Δήμου Κέρκυρας) στην πιθανότητα μιας νεώτερης κατάργησης. Αυτό καταρχήν επιβάλλει ο πρόσφατος νόμος για την Τοπική Αυτοδιοίκηση που ψηφίστηκε από την Ελληνική Βουλή του οποίου οι διατάξεις εφαρμόζονται πλέον από την 6η Οκτωβρίου 2023 (δύο ημέρες πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές). Πρόκειται για τον Ν. 5056/2023 (ΦΕΚ 163/Α, 6-10-2023) και όσα ορίζονται στα σχετικά άρθρα, 27, 29  (Γ Μέρος). Μία δυνατότητα εξαίρεσης υπό όρους όπως διευκρινίζεται με την επόμενη εγκύκλιο της 11ης Οκτωβρίου 2023 () αφορά σύμφωνα με την παράγραφο 1, του άρθρου 52, όσα ΝΠΔΔ έχουν εξειδικευμένο αντικείμενο και επιτελούν ευρύτερο, ανεγνωρισμένο έργο. 

   Επιστρέφοντας πίσω στον χρόνο, διαπιστώνουμε ότι το συγκεκριμένο δημοτικό ΝΠΔΔ σύμφωνα με την ομόφωνη απόφαση  υπ. αρ. 5-62Α/2011 του τότε Δημοτικού Συμβουλίου  και εισήγηση του Δημάρχου  κ. Ιωάννη Τρεπεκλή (Προέδρου του ΔΣ της Πινακοθήκης) μετά και το σχετικό αίτημα του ΔΣ της Πινακοθήκης “περί διατήρησης του ΝΠΔΔ ως αυτοτελούς” όπου είχε εκτενώς συμπεριληφθεί η επιχειρηματολογία σχετικά με το εξειδικευμένο αντικείμενό του και το τότε ευρύ, πολύπλευρο και ανεγνωρισμένο έργο του, επετεύχθη η διατήρησή του και η απρόσκοπτη λειτουργία του ως είχε. Αυτό με την σχετική απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και την δημοσίευση της στο ΦΕΚ 2011, τεύχος Β (5-8-2011,αρ. φυλ. 1765, βλ. αρ. 23).

  Αν και οι σημερινές αιτίες της επιβολής του μέτρου της κατάργησης των δημοτικών ΝΠΔΔ προκύπτουν διαφοροποιημένες από αυτές της προγενέστερης απόπειρας, η στόχευση της συρρίκνωσης των δυνατοτήτων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης  με την αιτιολογία της εξυγίανσης είναι πασιφανής και εδώ. Ο νομοθέτης σήμερα επικαλείται έναν εξορθολογισμό των διοικητικών συνθηκών, αποτελεσματικότερη λειτουργία, παύση μακροχρόνιας παθογένειας που συνεχίζεται χωρίς βελτιώσεις και απαιτούμενες, αναγκαίες αλλαγές στην διοικητική δυνατότητα. Η πραγματικότητα αυτή που συνοδεύει την διαπίστωση έλλειψης αναπτυξιακής προοπτικής και την συντήρηση δράσεων χωρίς εμπλουτισμό και επέκταση, δεν είναι βεβαίως μία επινόηση. Υπάρχουν προβλήματα που διαιωνιζονται σχετικά με την ευρύτερη υποστήριξη του πεδίου του Πολιτισμού στους Δήμους, την οικονομική τους διαχείριση, τις επιλογές και προτεραιότητες των δημοτικών αρχών, την συχνή δυστυχώς ανεπάρκεια των συνεργατών τους (πρόσωπα που τοποθετούνται σε αρμοδιότητες χωρίς δυνατότητα ανταπόκρισης, χωρίς γνώση του αντικειμένου που αναλαμβάνουν να διαχειριστούν) και πολλά άλλα. Από την άλλη πλευρά στην  κυβερνητική επιλογή θα μπορούσαμε να αντιτείνουμε  ορισμένα προφανώς αυτονόητα, ότι δεν καταργούμε ή αποδυναμώνουμε όσα μπορούμε να υποστηρίξουμε και ιδιαίτερα, στο ευαίσθητο και απολύτως απαραίτητο, για πολλούς λόγους και  “εθνικής λειτουργίας” , πεδίο του Πολιτισμού στις Περιφέρειες μας. Από την ίδρυση και σύστασή τους την δεκαετία του 80, οι Πινακοθήκες και τα περιφερειακά Μουσεία επανδρώθηκαν με δυναμική σημαίνουσα για την διάσωση, διάδοση, προβολή της τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Οι λειτουργίες τους  σχετίζονται με το αυτοδιοίκητο διαχειριστικά και την αυτονομία τους που εξασφαλίζεται από την μορφή τους, θεσμικά, ως ΝΠΔΔ. Κάτω από αυτή την προοπτική της μουσειακής στόχευσης η οποιαδήποτε, κάθε τύπου συζήτηση ή λήψη απόφασης για κατάργησή τους εφόσον δεν συντρέχουν πολύ σοβαροί λόγοι παραβατικής συμπεριφοράς, αξιόποινης και λοιπά, αποτελεί μία σοβαρή πολιτική ήττα. Όπως και να έχει κάθε κρίση συνοδεύεται από ένα ξεκαθάρισμα και δεσμεύει πλέον κάθε δημοτική αρχή που τοποθετείται υπέρ της διατήρησης του ΝΠΔΔ να ανταποκριθεί με σοβαρότητα στα αυτονόητα, τις προδιαγραφές και τα κριτήρια που ορίζει ο νόμος. 
 
Ως εκ τούτου, η σημερινή δημοτική αρχή της κ. Υδραίου και με την απαραίτητη συναίνεση της εκλεγμένης Δημοτικής αρχής του κ. Πουλημενου, που  γνωρίζουμε πολύ καλά ότι υπάρχει, θα πρέπει να επισπεύσει τις απαραίτητες διαδικασίες ώστε το αίτημα για την εξαίρεση της Πινακοθήκης, ως Δημοτικού ΝΠΔΔ, από τα όσα ορίζει ο νόμος, εγκαίρως και εμπεριστατωμένα να κατατεθεί στο Υπουργείο των Εσωτερικών (πριν την 15η Νοεμβρίου) για να μπορέσει νόμιμα και έγκαιρα, το τονίζουμε, να εκδοθεί η σχετική απόφαση της Υπουργού. Επικαλούμενη την προγενέστερη απόφαση του 2011 περί διατήρησης του φορέα και όλα τα σχετικά επιχειρήματα για την δράση της Πινακοθήκης, καθόλα τα έτη της λειτουργίας της, το εξειδικευμένο αντικείμενο, τους στόχους και λοιπά θα πρέπει να συντάξει άμεσα το αίτημα και το Δημοτικό, εν ενέργεια, συμβούλιο να αποφασίσει σχετικά. Τα χρονικά περιθώρια στενεύουν. Ελπίζουμε να επισπευθούν οι διαδικασίες! 
 
* ιστορικός τέχνης 
“Εξαρχής” 
__________________________________________________________________________

Ακολουθήστε το kerkyrasimera.gr για να μαθαίνετε πρώτοι τα νέα από την Κέρκυρα.

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Instagram

Ακολουθήστε μας στο twitter

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Απαγορεύεται αυστηρά η μη εξουσιοδοτημένη χρήση ή / και η αναπαραγωγή αυτού του υλικού χωρίς ρητή και γραπτή άδεια από τον συγγραφέα ή / και τον ιδιοκτήτη. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποσπάσματα κειμένων που δημοσιεύονται σε αυτήν τη σελίδα και σύνδεσμοι, υπό την προϋπόθεση ότι δίνεται πλήρης και σαφής αναφορά στο kerkyrasimera.gr με κατάλληλη και συγκεκριμένη κατεύθυνση (υπερσύνδεσμος/link) προς το πρωτότυπο περιεχόμενο.
error: Το περιεχόμενο προστατεύεται!!