Quantcast
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η Συμφωνία και η σχέση της με την Μπάντα πνευστών

Γράφει ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ*

Κάποτε ήταν αλήθεια ότι ο όρος “συμφωνία” ήταν εύκολο να προσδιοριστεί. Γύρω στο 1775 στη Βιέννη, ο καθένας καταλάβαινε ότι μια συμφωνία ήταν ένα έργο τεσσάρων κινήσεων. Γενικά, το πρώτο μέρος ήταν ένα allegro σε μορφή σονάτας, ακολουθούμενο από ένα αργό δεύτερο μέρος, ένα τρίτο μέρος σε ένα ρυθμό χορού (γενικά ένα minuet ή, αργότερα, ένα scherzo), και ένα τελευταίο μέρος allegro σε μορφή rondo ή sonata.Αναλόγως έργα παρόμοια για πνευστά και μόνο υπήρχαν, αλλά ονομαζότανpartitas. Έτσι, το είδος της συμφωνίας έφτασε στην πρώιμη ωριμότητά του άμεσα χωρίς παρέκκλιση ως ορχηστρικό φαινόμενο. Η Γαλλική Επανάσταση άλλαξε την πορεία του μέλλοντος της συμφωνίας καθώς ο γαλλικός λαός άρχισε να αποφεύγει όλες τις παγίδες της ελίτ και γενικότερα τον μοναρχικό ζυγό συμπεριλαμβανομένων των ορχηστρών και των συνόλων που διατηρούνταν από τους βασιλιάδες. Αυτές αντικαταστάθηκαν με μεγάλες στρατιωτικές μπάντες από ξύλινα και χάλκινα πνευστά, και κρουστά. Συνθέτες όπως ο Charles Catel, ο François-Joseph Gossec, και ο LouisJadin έγραψαν έργα που τα ονόμαζαν “συμφωνία” για αυτά τα σύνολα. Τα έργα αυτά έμοιαζαν με το προηγούμενο είδος sinfonia (έναν από τους προγόνους της ορχηστρικής συμφωνίας), ήταν οργανικά έργα συνήθως γραμμένα σε ένα ή σε τρία μέρη που εισήγαγαν ένα μεγαλύτερο έργο όπως μια όπερα ή ένα oratorio. Αυτές οι γαλλικές επαναστατικές συμφωνίες στάθηκαν ως διακριτές-ξεχωριστές, ανεξάρτητες συνθέσεις, αλλά χρησιμοποιούσαν τις παλαιότερες, συντομότερες μορφές της sinfonia. Τόσο ο Anton Reicha όσο και ο Hector Berliozέγραψαν συμφωνίες για πνευστάμε σκοπό να τιμήσουν την μνήμη των επαναστατικών γεγονότων το 1815 και το 1840, αντίστοιχα. Μέχρι το 1800, ένας τύπος μπάντας πνευστών αποκαλούμενου harmonie ήταν δημοφιλής σε όλο τον γερμανόφωνο κόσμο. Αυτό το σύνολο, που γενικά περιλαμβάνει, ζεύγος απόόμποε, κλαρινέτα, φαγκότα και κόρνα, ήταν το πανταχού παρόν σύνολο της εποχής του. Σε σπάνιες περιπτώσεις, ο συνθέτης προετοίμασε ο ίδιος την διασκευή, όπως έκανε ο Μπετόβεν με τη Συμφωνία του Νο7 δημιουργώντας τη δική του έκδοση Harmonie για το ορχηστρικό έπος του το 1816.ΟGaetanoDonizettiστην Ιταλία συνέθεσε ένα πρωτότυπο, ενιαίο μέροςSinfonia για τα πνευστά το 1817 για την harmonie συν ένα φλάουτο. Ανεξάρτητα ο ένας από τον άλλο, αυτοί οι δύο συνθέτες εγκαινίασαν αυτό που θα γινόταν μια μεγάλη σειρά πρωτότυπων, μικρών συμφωνιών δωματίου για ενόργανους συνδυασμούς που βασίζονται στην Harmonie κι αναπτύχθηκαν μέσω του Charles Gounod, του Darius Milhaud, του Willem van Otterloo, του Richard Strauss, και άλλων. Μια έκδοση της συμφωνίας για μπάντα πνευστών απέκτησε μεγάλη δημοτικότητα στην Ιταλία. Μετά το Risorgimento(ιταλική πολιτική ενοποίηση) στη δεκαετία του 1860, νέες αστικές μπάντες εμφανίστηκαν σε όλη τη χώρα. Σε μεγάλο βαθμό ξεχασμένοι αρχιμουσικοί και συνθέτες έγραψαν εκατοντάδες πρωτότυπα κομμάτια για αυτές τις μπάντες, συμπεριλαμβανομένων δεκάδων συμφωνιών που έμοιαζαν στενά με τη μορφή του ορχηστρικό πρόγονου τους στον 18ο αιώνα. Πολλά από αυτά υπάρχουν μόνο σε χειρόγραφη μορφή, αφού ποτέ δεν έχουν δημοσιευθεί για χρήση εκτός της “τοπικής” μπάντα τους.Το πιο σημαντικό έργο των αρχών του εικοστού αιώνα που περιλαμβάνεται σε αυτή την αναφορά είναι του Igor Stravinsky Symphoniesdinstruments à vent, γραμμένο το 1920 και αναθεωρήθηκε το 1947. Δεν είναι σε καμία περίπτωση μια παραδοσιακή συμφωνία, χρησιμοποιώντας μόνο ένα μέρος σύμφωνα με τις μαθηματικές αναλογίες των τμημάτων ρυθμού. Χρησιμοποιεί μια ενοργάνωση παρόμοια με ένα διευρυμένο ορχηστρικό ξύλινο και χάλκινο τμήμα πνευστών, χωρίς κρουστά, έγχορδα, ή σαξόφωνα. Η χρήση του όρου «συμφωνίες» από τον Stravinskyδεν είναι συμβατική: σύμφωνα με τον Malcolm MacDonald στον πρόλογο της παρτιτούρας του έργου, «ο Stravinsky πήγε πίσω στην αρχαία έννοια της λέξης των ομάδων οργάνων που ηχούν μαζί, και χρησιμοποίησε τον πληθυντικό για να δείξει ότι η μουσική αποτελείται από αρκετές από αυτές τις ορχηστρικές colloquies-συνομιλίεςΤο 1926, ο Paul Fauchetέγραψε το έργο τουSymphonie pour musique dharmonie για τη Γαλλική μπάντα Garde Républicaine. Ο James Gillette και ο Frank Campbell-Watsonδιασκεύασαν αυτό το έργο για χρήση από τις αμερικανικές μπάντες. Ο Gillette έγραψε επίσης αρκετές δικές του συμφωνίες για μπάντα πνευστών κατά το 1933.Συμφωνίες στην δεκαετία του 1930 επίσης βλέπουμε από τους: Ernest Williams και τη Symphonyno. 1 inCτο 1938, Nikolai Miaskovsky με τηSymphonyno. 19 inE-flatτο1930, Fré Focke με την Symphonietta του αριθ. 2 και Harald Genzmer με το Kleine Bläser sinfonie. Στη δεκαετία του 1940,ελάχιστες ήταν οι συμφωνίεςπου εμφανίστηκαν, συμπεριλαμβανομένων των αμερικανικών H. Owen Reed La Fiesta Mexicana: Μια μεξικάνικη συμφωνία λαϊκών τραγουδιών για μπάντα, και του ΣοβιετικούBoris Kozhevnikov οι πρώτες δύο συμφωνίες. Επιπλέον, ο Αυστριακός FranzReinlέκδωσε την δική του Heldiche Sinfonie το 1942.Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1950, πολλοί γνωστοί συνθέτες, συμπεριλαμβανομένου του Paul Hindemith, Vittorio Giannini, Roy Harris, Vincent Persichetti, ο George Kleinsingerκαι ο Morton Gouldέγραψαν συμφωνίες για μεγάλες μπάντες πνευστών. Ο Frank Ericksonέγραψε τις δύο πρώτες συμφωνίες του και μια Symphonette για μπάντα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Οι Kozhevnikov, Erickson, και Gillette ήταν μεταξύ των πρώτων συνθετών συμφωνιών για την μπάντα πνευστών στον 20ο αιώνα. Το παράδειγμά τους ακολούθησαν αρκετοί άλλοι παραγωγικοί συνθέτες συμφωνιών για μπάντα πνευστών από όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των: Kimberly Archer, James Barnes , Will Gay Bottje, Andrew Boysen, Timothy Broege, James David, Julie Giroux, Walter Hartley, James Hopkins, Alan Hovhanes, Robert Jager, David Maslanka, Alfred Reed, Robert W. Smith, Carl Vollrath, David Whitwell, Sydney Hodkinson,DerekBourgeois, Philip Sparke, Henk Badings, Christian Janssen, Marcvan Delft, JohandeMeij, Désiré Dondeyne, Ida Gotkovsky, Serge Lancen, Thomas Doss, Thomas Trachsel,YasuhideIto, Teo Aparicio-Barberán, Ferrer Ferran, Andrés Valero-Castells,Antón Alcalde-Rodriguez και Franco Cessarini. Η πλειοψηφία αυτών των συνθετών εξακολουθούν να ζουν και να εργάζονταικαι τα έργα τους αποτελούν μόνο ένα μέρος της ζωντανής και αυξανόμενης παράδοσης της συμφωνίας για την μπάντα πνευστών του σήμερα.

 

*Είναι μαέστρος

__________________________________________________________________________

Ακολουθήστε το kerkyrasimera.gr για να μαθαίνετε πρώτοι τα νέα από την Κέρκυρα.

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Instagram

Ακολουθήστε μας στο twitter

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Απαγορεύεται αυστηρά η μη εξουσιοδοτημένη χρήση ή / και η αναπαραγωγή αυτού του υλικού χωρίς ρητή και γραπτή άδεια από τον συγγραφέα ή / και τον ιδιοκτήτη. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποσπάσματα κειμένων που δημοσιεύονται σε αυτήν τη σελίδα και σύνδεσμοι, υπό την προϋπόθεση ότι δίνεται πλήρης και σαφής αναφορά στο kerkyrasimera.gr με κατάλληλη και συγκεκριμένη κατεύθυνση (υπερσύνδεσμος/link) προς το πρωτότυπο περιεχόμενο.
error: Το περιεχόμενο προστατεύεται!!