Quantcast
SLIDERΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣΤΟΠΙΚΑ

Ο Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας στη συζήτηση “πράσινων λιμανιών”

Η πρόκληση της πράσινης μετάβασης στον κλάδο των λιμένων με τη δημιουργία, μεταξύ άλλων, υποδομών ηλεκτροδότησης πλοίων και μία σειρά άλλων θεμάτων τέθηκαν επί τάπητος στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) το οποίο πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 14 Ιουλίου, στο Ηράκλειο Κρήτης

Τον Οργανισμό Λιμένα Κέρκυρας εκπροσώπησε ο Διευθύνων Σύμβουλος Σπύρος Ζερβόπουλος. Στο πλαίσιο των εργασιών του Συμβουλίου, συζητήθηκαν σειρά θεμάτων που απασχολούν τους Ελληνικούς Λιμένες. Η μετάβαση σε μοντέλα “πράσινων” λιμένων είναι άλλωστε απολύτως συμβατή με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την κλιματική ουδετερότητα, τη Στρατηγική Βιώσιμης και Έξυπνης Κινητικότητας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καθώς και με τις κατευθύνσεις του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO).

 “Καθυστερεί” ο ενεργειακός μετασχηματισμός των λιμανιών

Τα τελευταία 10-15 χρόνια τόσο η ενεργειακή πολιτική της ΕΕ όσο και αυτή της Ελλάδας χαρακτηρίζονται από έντονα «πράσινο» προσανατολισμό και μάλιστα με υπέρ-φιλόδοξους στόχους βάσει των οποίων το 100% της ενέργειας που θα καταναλώνεται το 2050, ή και ενωρίτερα, θα προέρχεται αποκλειστικά από ΑΠΕ και «πράσινο» υδρογόνο. Στη  διαδικασία του «πρασίνου» ενεργειακού μετασχηματισμού ο εξηλεκτρισμός του όλου συστήματος θα παίξει καθοριστικό ρόλο. Παρά το γεγονός  ότι η Ελλάδα είναι μια εξόχως ναυτική χώρα, μέχρι τώρα η προσπάθεια για την ενεργειακή μετάβαση των σημαντικών λιμένων που διαθέτει η χώρα μέσω των οποίων διακινείται το μεγαλύτερο μέρος του εσωτερικού και διεθνούς εμπορίου, έχει καθυστερήσει.  Αξίζει να σημειωθεί ότι, πρόσφατη έρευνα του European Maritime Safety Agency αποκάλυψε ότι το 75% του εμπορίου της Ευρώπης διεξάγεται μέσω λιμένων και λιμενικών εγκαταστάσεων γενικότερα. Από μια υπό εξέλιξη έρευνα του ΙΕΝΕ προκύπτει ότι από τα  βασικά Ελληνικά λιμάνια, μόνο δύο (Πειραιάς και Ηγουμενίτσα) συμμετέχουν στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Ecoports το οποίο έχει στόχο την ένταξη τους στο ψηφιακό περιβάλλον, που αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την μετάβαση τους σε καθαρή ενέργεια. Τα υπόλοιπα λιμάνια φαίνεται να είναι αποκομμένα από τις εξελίξεις σε ευρωπαϊκά επίπεδο σε ό, τι αφορά τον ψηφιακό και ενεργειακό τους μετασχηματισμό. 

Ποια τα προβλήματα

Σημειώνεται ότι η δημιουργία εγκαταστάσεων παροχής ρεύματος στα ευρωπαϊκά λιμάνια για την ηλεκτροδότηση των πλοίων, είναι κάτι που η ΕΕ ζητεί υποχρεωτικά από το 2030 στο πλαίσιο των προτεινόμενων από την Κομισιόν μέτρων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, που εντάσσονται στο πακέτο «Fit for 55». To πλαίσιο των προϋποθέσεων που χρειάζονται τα ελληνικά λιμάνια για να μπορέσει να προχωρήσει η απαραίτητη υλοποίηση των υποδομών για την ηλεκτροδότηση των ελλιμενισμένων πλοίων (Cold Ironing), με στόχο τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, παρουσιάστηκε σε ειδική ημερίδα που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο στην Αθήνα. Όπως είχε ειπωθεί, για μπορέσει το όλο εγχείρημα να έχει επιτυχία, θα πρέπει η παρεχόμενη ηλεκτρική ενέργεια προς τα πλοία να είναι πράσινη αλλά και φθηνότερη από τα ναυτιλιακά καύσιμα, προκειμένου η επένδυση στο πλοίο και στο λιμάνι να έχει απόσβεση. Τότε είχε υπογραμμισθεί πως  για την ευρύτερη υιοθέτηση του cold ironing είπε ότι αυτή τη στιγμή ένα από τα προβλήματα είναι η εύρεση της απαιτούμενης ηλεκτρικής ισχύος, καθώς τα σημερινά πλοία και ειδικά τα κρουαζιερόπλοια έχουν τεράστιες ενεργειακές απαιτήσεις, αφού κάθε σκάφος με την ανάλογη χωρητικότητα απαιτεί περισσότερο από 10 μεγαβάτ ισχύ. Φανταστείτε ένα λιμάνι που έχει έμφαση στην κρουαζιέρα όπως το λιμάνι της Κέρκυρας και που μπορεί να ελλιμενίζει ταυτόχρονα τρία, τέσσερα η και πέντε κρουαζιερόπλοια, τι απαιτήσεις ηλεκτρικής ισχύος χρειάζεται. ένα άλλο θέμα είναι αυτό της συμβατότητας μεταξύ του τοπικού ηλεκτρικού δικτύου και του εκάστοτε δικτύου του πλοίου, καθώς διαφορετικά πλοία χρησιμοποιούν ενέργεια με διαφορετική τάση και διαφορετική συχνότητα, συνεπώς για να καλυφθούν οι ανάγκες όλων των σκαφών απαιτούνται πολλά συστήματα μετατροπών. Τονίστηκε επίσης  για απουσία ουσιαστικής νομοθεσίας στην Ευρώπη για τα συστήματα (Cold Ironing) που αποτελεί τη βασική αιτία που βλέπουμε πολύ μεγαλύτερη ανάπτυξη τέτοιων συστημάτων στις ΗΠΑ από ό,τι στην Ευρώπη. Ένα ακόμα θέμα που δεν έχει λυθεί, είναι ποιος πουλάει την ενέργεια στα πλοία, ο φορέας διαχείρισης του λιμένα ή ο πάροχος της ηλεκτρικής ενέργειας. Εν ολίγοις το ύψος της επένδυσης ανέρχεται σε μερικά εκατομμύρια ευρώ, συνεπώς εγείρεται ένα θέμα επιχορηγήσεων για την υλοποίηση και βιωσιμότητα της επένδυσης ιδιαίτερα στους ιδιωτικούς λιμένες. Αλλά και από πλευράς ναυτιλιακών εταιρειών το κόστος μετατροπής των πλοίων για συνδεθεί με το τοπική ηλεκτρικό δίκτυο δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο ειδικά μάλιστα για πλοία μεγάλης ηλικίας.

 Τι συζητήθηκε στη συνεδρίαση της ΕΛΙΜΕ

Συγκεκριμένα, σε σχέση με την  ηλεκτροδότηση την ώρα του ελλιμενισμού των πλοίων της ακτοπλοΐας, σύμφωνα  με όσα αναφέρονται, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Σπύρος Πασχάλης, τόνισε ότι η «πράσινη» προσαρμογή της ακτοπλοΐας περνά μέσα και από την ηλεκτροδότηση των πλοίων της ακτοπλοΐας και υπογράμμισε την ανάγκη στενότερης συνεργασίας  λιμανιών και του ΣΕΕΝ. 

Επίσης τέθηκε το θέμα  του Κανονισμού Ανάπτυξης Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR) και του Κανονισμού Ναυτιλιακών Καυσίμων (FuelEU Maritime), η χρηματοδότηση του νέου Συστήματος Εισόδου – Εξόδου (πύλες Schengen), η πλοηγική υπηρεσία και η έναρξη εφαρμογής του Προεδρικού Διατάγματος 83/2022 για τα ρυμουλκά πλοία. Στο  πλαίσιο του καλύτερου συντονισμού φορέων συμμετείχαν στη συνάντηση στο Ηράκλειο ο Πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων και Εξαγωγέων (ΠΣΕΠΕ)  Νίκος Μαυρίκος και ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ)  Βασίλης Κανακάκης, οι οποίοι προχώρησαν σε παρουσιάσεις θεμάτων ευθύνης τους, που άπτονται των Ελληνικών Λιμένων και ακολούθησε γόνιμος και εποικοδομητικός διάλογος με τους επικεφαλής των Οργανισμών Λιμένων και των Λιμενικών Ταμείων της Χώρας.  

Αξίζει να σημειωθεί ότι στη συνεδρίαση που  υπήρξε ευρεία ανταλλαγή ιδεών, απόψεων και προτάσεων για το μέλλον της Ελληνικής Λιμενικής Βιομηχανίας συμμετείχε και ο διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) Δημήτρης Πολίτης και ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Ναυτιλίας  Ευάγγελος Κυριαζόπουλος.Παρών στην έναρξη της συνεδρίασης ο Υφυπουργός Ανάπτυξης  Μάξιμος Σενετάκης, ο οποίος χαιρέτισε τις εργασίες του Συμβουλίου.

Τα λιμάνια να είναι κοντά στους χρήστες

Από την πλευρά του  ο πρόεδρος της ΕΛΙΜΕ και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ  Αθανάσιος Λιάγκος υπογράμμισε ότι η ΕΛΙΜΕ επιδιώκει τα ελληνικά λιμάνια να είναι κοντά στους χρήστες των λιμενικών υπηρεσιών και να δημιουργήσει ένα πλέγμα συνεργασιών σε ανώτερο επίπεδο με τους χρήστες όπως τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, τις εταιρείες κρουαζιέρας, τις ενώσεις ρυμουλκών, εφοδιαστών, ναυπηγοεπισκευής και άλλους φορείς. Γι αυτό και υπεγράφη  μνημόνιο  συνεργασίας μεταξύ της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος και της Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών & Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, που εκπροσωπήθηκε στη συνάντηση από τον  Παύλο Ξηραδάκη, Πρόεδρο της Ένωσης των ρυμουλκών. 

__________________________________________________________________________

Ακολουθήστε το kerkyrasimera.gr για να μαθαίνετε πρώτοι τα νέα από την Κέρκυρα.

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Instagram

Ακολουθήστε μας στο twitter

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Απαγορεύεται αυστηρά η μη εξουσιοδοτημένη χρήση ή / και η αναπαραγωγή αυτού του υλικού χωρίς ρητή και γραπτή άδεια από τον συγγραφέα ή / και τον ιδιοκτήτη. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποσπάσματα κειμένων που δημοσιεύονται σε αυτήν τη σελίδα και σύνδεσμοι, υπό την προϋπόθεση ότι δίνεται πλήρης και σαφής αναφορά στο kerkyrasimera.gr με κατάλληλη και συγκεκριμένη κατεύθυνση (υπερσύνδεσμος/link) προς το πρωτότυπο περιεχόμενο.
error: Το περιεχόμενο προστατεύεται!!