Quantcast
SLIDERΚΟΙΝΩΝΙΑΤΟΠΙΚΑ

Εκκληση σε Σταϊκούρα: Βοηθείστε τις ΔΕΥΑ για να μη πούμε το νερό..νεράκι

Η υγειονομική κρίση που ξέσπασε στην χώρα μας δοκιμάζει τις αντοχές και την ανθεκτικότητα όλων των δημοσίων και δημοτικών συστημάτων μεταξύ των οποίων και των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης-Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.).

Κατά γενική ομολογία η ΔΕΥΑ Κέρκυρας μέχρι τώρα έχει ανταποκριθεί με επάρκεια και αποτελεσματικότητα στις συνθήκες, έκτακτης ανάγκης, που δημιούργησε η πανδημία. Ωστόσο η βιωσιμότητα της κρέμεται σε μία κλωστή, εξαιτίας από τη μία μεριά της μείωσης εισπραξιμότητας, αφού η τουριστική αγορά δύσκολα θα λειτουργήσει και από την άλλη της επιβάρυνσης από το υψηλό ενεργειακό κόστος, λόγω της αύξησης των τιμολογίων της ΔΕΗ.
Υπενθυμίζουμε ότι η ΔΕΥΑΚ εξυπηρετεί και τους τρεις δήμους του νησιού. Να σημειωθεί ότι οι ετήσιες εισπράξεις υπηρεσιών ύδρευσης-αποχέτευσης (προ πανδημίας) ανέρχονταν στα 12 εκ € (και αναμένεται να μειωθούν πάνω από 50%), ενώ το ενεργειακό κόστος (τιμολόγιο ΔΕΗ) αποτιμάται ετησίως σε 3 εκατ.€. Βέβαια πρόβλημα επιβίωσης δεν αντιμετωπίζει μόνο η ΔΕΥ Κέρκυρας, αλλά το σύνολο των 126 Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης της χώρας. Αυτός είναι και ο λόγος, για τον οποίο η Ένωση Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης «ζητά από την Πολιτεία να εγκύψει άμεσα στα αιτήματα των Δ.Ε.Υ.Α. ώστε να διασφαλισθεί η συνέχιση της λειτουργίας τους προς όφελος της κοινωνίας και του περιβάλλοντος της χώρας μας».

Ποια είναι η σημερινή κατάσταση

Η ‘Ενωση Δημοτικών Επιχειρήσεων ‘Υδρευσης – Αποχέτευσης (Ε.Δ.Ε.Υ.Α.) απευθύνεται με επιστολή της προς τον Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα μεταφέροντας την αγωνία των Δ.Ε.Υ.Α. λόγω της κατάστασης που δημιουργήθηκε στη χώρα μας από την εξάπλωση του κορωνοϊού και ζητάει ην συνδρομή της κυβέρνησης για την ανακούφιση των Δ.Ε.Υ.Α. και την συνέχιση της απρόσκοπτης λειτουργίας τους. Στην επιστολή περιγράφεται η σημερινή κατάσταση των ΔΕΥΑ. Ειδικότερα γίνεται αναφορά στο ότι:
Οι Δ.Ε.Υ.Α. λειτουργούν ανταποδοτικά, με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας και τα έσοδά τους προέρχονται αποκλειστικά από τις υπηρεσίες που παρέχουν στους πολίτες. Δεν επιχορηγούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό ούτε μπορούν σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία να δανειοδοτηθούν από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Επιπλέον, οι Δ.Ε.Υ.Α. παρέλαβαν με το Πρόγραμμα «Καλλικράτης» το 2010 μία αχαρτογράφητη ενδοχώρα και κλήθηκαν να διαχειρισθούν χωρίς πρόσθετους πόρους και το απαραίτητο προσωπικό, ζητήματα που συνδέονταν με προβληματική διαχείριση των υπηρεσιών ύδρευσης-αποχέτευσης από τους πρώην Δήμους που συγχωνεύθηκαν, τόσο από τεχνική όσο και από οικονομική άποψη.

Τα στοιχεία της ΔΕΥΑ Κέρκυρας

Τα ετήσια έσοδα της ΔΕΥΑΚ (σύμφωνα με τους ισολογισμούς προηγουμένων ετών) ανέρχονται σε 15 εκατ €, εκ των οποίων 13 εκ. € προέρχονται από εισπράξεις έναντι υπηρεσιών ύδρευσης-αποχέτευσης και 2 εκ € από επιχορηγήσεις του Δήμου. Τα έξοδα διακρίνονται: 4,5 εκ€ για μισθοδοσίες, 3 εκ€ τιμολόγιο ΔΕΗ, 1,5 εκατ€ υλικά και τα υπόλοιπα υποχρεώσεις προς τρίτους και τοκοχρεωλύσια παλαιών υποχρεώσεων.

Μείωση εσόδων

Μετά την λήψη των μέτρων για την αντιμετώπιση της διασποράς της ασθένειας και της προστασίας των πολιτών που πολύ σωστά και εγκαίρως έλαβε η Πολιτεία, οι τρέχουσες εισπράξεις των Δ.Ε.Υ.Α. παρουσίασαν μεγάλη υστέρηση και η ρευστότητά τους περιορίσθηκε σημαντικά διότι παρότι οι ΔΕΥΑ προέτρεψαν τους καταναλωτές να πληρώνουν με όλα τα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα, δεν υπήρξε η ανάλογη ανταπόκριση, ενώ παράλληλα δημιουργήθηκε κλίμα αναστολής πληρωμών στους πολίτες.
Επίσης, η υποχρεωτική αναστολή λειτουργίας μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων θα έχει ως συνέπεια και την πραγματική μείωση των από εδώ και πέρα τιμολογούμενων εσόδων των Δ.Ε.Υ.Α. δηλαδή του πραγματικού τζίρου των επιχειρήσεων.

Αύξηση ενεργειακού κόστους

Ταυτοχρόνως, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η οικονομική κατάσταση των Δ.Ε.Υ.Α. επιδεινώθηκε πρόσφατα λόγω της αύξησης των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας που είχε ως συνέπεια την αύξηση του ενεργειακού κόστους των Δ.Ε.Υ.Α. το οποίο ήδη είναι υψηλότατο κατά 20% περίπου μετά και την τελευταία αύξηση του τιμολογίου της ΔΕΗ. Μάλιστα το πρόβλημα είναι εντονότερο για τις Δ.Ε.Υ.Α. που εξυπηρετούν τουριστικές περιοχές, καθώς και για τις Δ.Ε.Υ.Α. που καταναλώνουν ενέργεια για άντληση του νερού. Σαν χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρουμε Δ.Ε.Υ.Α. σε τουριστική
μάλιστα περιοχή και με υψηλό ενεργειακό κόστος άντλησης που το 2010 το ετήσιο ενεργειακό της κόστος ήταν 750.000 ευρώ, ενώ σήμερα είναι 3.500.000 ευρώ περίπου. Θα πρέπει, επίσης, να σημειωθεί ότι οι Δ.Ε.Υ.Α. με υψηλό αίσθημα κοινωνικής ευθύνης δεν έχουν μετακυλίσει το υψηλό ενεργειακό κόστος στους καταναλωτές.
Αλλά, δεν είναι μόνο το ενεργειακό κόστος που είναι υψηλό, αφού οι Δ.Ε.Υ.Α. έχουν αναλάβει όχι μόνο να παρέχουν υγιεινό και καθαρό νερό στους πολίτες, αλλά να λειτουργούν και τις μονάδες επεξεργασίας λυμάτων, να συντηρούν τα δίκτυα, και να παρεμβαίνουν και στις περιπτώσεις βλαβών, δραστηριότητες με υψηλότατο κόστος.
Η κατάσταση αυτή ενέχει τον κίνδυνο επιχειρήσεις με τόσο κρίσιμο ρόλο στη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης να απειλούνται άμεσα με κατάρρευση.

Δεν φτάνει η βοήθεια από τους Δήμους

Στις 30/3/20 δόθηκε νομοθετικά η δυνατότητα στις Δ.Ε.Υ.Α. να λάβουν οικονομική ενίσχυση από τους οικείους Δήμους μέσω των Κ.Α.Π. με την μορφή ολιγόμηνου δανείου ώστε να αντιμετωπίσουν τα οικονομικά προβλήματα που προέκυψαν από την πανδημία.
Ωστόσο, και με βάση την ένταση της οικονομικής στενότητας των Δ.Ε.Υ.Α. η παραπάνω ρύθμιση εκτιμάται ως ανεπαρκής και θα πρέπει να τροποποιηθεί και διευρυνθεί με την λήψη από μέρους σας πρόσθετων μέτρων τα οποία θα διασφαλίσουν την οικονομική βιωσιμότητα των Δ.Ε.Υ.Α. και θα αποτρέψουν την κατάρρευσή τους.

Τα αιτήματα των ΔΕΥΑ

1. Άμεση υπαγωγή των Δ.Ε.Υ.Α. στο καθεστώς ανακούφισης των πληττόμενων κλάδων με όλες τις αναστολές που αυτή συνεπάγεται (αναστολή καταβολής από τις Δ.Ε.Υ.Α. όλων των Φόρων, Τελών και Ασφαλιστικών εισφορών και δόσεων δανείων για όσο χρονικό διάστημα αυτό κριθεί αναγκαίο). Και αν θεωρείτε ότι δημιουργείται δημοσιονομική
δυσκολία δεν επιμένουμε στο ποσό των 800 ευρώ εφόσον θα έχουν ρυθμισθεί όλα τα υπόλοιπα.
2. Για να εφαρμοσθεί η προαναφερθείσα διάταξη της από 30/3/2020 ΠΝΠ για την οικονομική ενίσχυση των Δ.Ε.Υ.Α. υπό την μορφή δανείου, θα πρέπει να τροποποιηθεί και να προσδιορισθεί ρητά για τις Δ.Ε.Υ.Α. ότι εξαρχής η διάρκεια αποπληρωμής του δανείου θα είναι 72 μήνες και όχι 18 με δυνατότητα επέκτασης μετά από ΚΥΑ, ώστε να είναι συνεπείς στην αποπληρωμή του. Επίσης, θεωρούμε ότι η πρόβλεψη για ετήσια περίοδο χάριτος για την αποπληρωμή του δανείου για να μπορέσουν τόσο οι Δ.Ε.Υ.Α. όσο και οι Δήμοι να ανακάμψουν οικονομικά από την μείωση της εισπραξιμότητάς τους είναι απαραίτητη. Η προτεινόμενη από την Ε.Δ.Ε.Υ.Α. παραπάνω τροποποίηση τόσο για τη διάρκεια αποπληρωμής όσο και για την περίοδο χάριτος είναι απολύτως επιβεβλημένη, διότι η αδυναμία κάλυψης των λειτουργικών εξόδων των Δ.Ε.Υ.Α. δεν διαλαμβάνει μόνο το διάστημα από 1 Μαρτίου μέχρι 30 Ιουνίου, αλλά και το επόμενο διάστημα, αφού η οικονομική δυσπραγία της ελληνικής κοινωνίας θα διαρκέσει ιδιαίτερα στις τουριστικές περιοχές.
Επίσης, η προτεινόμενη από την Ε.Δ.Ε.Υ.Α. τροποποίηση της νομοθετικής διάταξης για την οικονομική ενίσχυση των Δ.Ε.Υ.Α. είναι απολύτως απαραίτητη και για τους Δήμους, διότι αν δεν γίνει οι Δήμοι που θα υποχρεωθούν να ενισχύσουν οικονομικά τις Δ.Ε.Υ.Α. και μέχρι να παρέλθει ή έστω να αμβλυνθεί η γενικότερη οικονομική δυσπραγία, δεν θα είναι σε θέση ούτε την μισθοδοσία του προσωπικού τους να καταβάλουν, αφού θα αναγκασθούν να προεξοφλήσουν την μισθοδοσία του προσωπικού τους για το επόμενο έτος με σοβαρές επιπτώσεις στην λειτουργία τους και με ορατό
τον κίνδυνο κατάρρευσής τους. Και θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι οι απαλλαγές στο «επιχειρείν» γίνονται σε βάρος των Δήμων και ιδίως των Δήμων των τουριστικών περιοχών όπου η οικονομική καθίζηση είναι πολύ μεγαλύτερη από άλλες περιοχές που δεν εξαρτώνται σε τόσο μεγάλο βαθμό από το τουριστικό εισόδημα.
Επιπλέον, για να διασφαλισθεί ότι οι οικείοι Δήμοι δεν θα απαιτούν φορολογική, ασφαλιστική ή δημοτική ενημερότητα από τις Δ.Ε.Υ.Α. θα πρέπει να προβλεφθεί με νομοθετική διάταξη ή έστω με σχετική εγκύκλιο ότι τα σχετικά ποσά δεν κατάσχονται, δεν συμψηφίζονται και για την είσπραξή τους χορηγείται αποδεικτικό φορολογικής και ασφαλιστικής
ενημερότητας, κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί έκδοσης βεβαίωσης μη οφειλής από τις δημόσιες οικονομικές Υπηρεσίες και τα ασφαλιστικά ταμεία. Διαφορετικά οι περισσότερες Δ.Ε.Υ.Α. δεν θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν και να επωφεληθούν από την εν λόγω διάταξη.
3. Μείωση με μόνιμο χαρακτήρα του συντελεστή Φ.Π.Α. για το νερό και την αποχέτευση στον χαμηλό συντελεστή Φ.Π.Α. 6% δεδομένου ότι μέχρι σήμερα στα έσοδα των ΔΕΥΑ εφαρμόζονται, για την αξία νερού συντελεστής 13% και
για όλα τα άλλα έσοδα αποχέτευσης κλπ 24%, με στόχο την ανακούφιση νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Επιπλέον η εν λόγω μείωση θα αποφέρει σε κάθε καταναλωτή μείωση της τάξης του 9,32% επί της συνολικής τιμής του νερού, στοιχείο που δείχνει, ότι θα συνέβαλε σε ικανοποιητικό βαθμό στην μείωση του κόστους ζωής των πολιτών της χώρας, χωρίς να υπάρξει σοβαρό πρόβλημα στα οικονομικά αποτελέσματα της Ελλάδας.

__________________________________________________________________________

Ακολουθήστε το kerkyrasimera.gr για να μαθαίνετε πρώτοι τα νέα από την Κέρκυρα.

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Instagram

Ακολουθήστε μας στο twitter

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Απαγορεύεται αυστηρά η μη εξουσιοδοτημένη χρήση ή / και η αναπαραγωγή αυτού του υλικού χωρίς ρητή και γραπτή άδεια από τον συγγραφέα ή / και τον ιδιοκτήτη. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποσπάσματα κειμένων που δημοσιεύονται σε αυτήν τη σελίδα και σύνδεσμοι, υπό την προϋπόθεση ότι δίνεται πλήρης και σαφής αναφορά στο kerkyrasimera.gr με κατάλληλη και συγκεκριμένη κατεύθυνση (υπερσύνδεσμος/link) προς το πρωτότυπο περιεχόμενο.
error: Το περιεχόμενο προστατεύεται!!