Quantcast
SLIDERΚΟΙΝΩΝΙΑΤΟΠΙΚΑ

Φτου…κι από την αρχή ο νόμος για υδατοδρόμια

Ακόμα ένα καλοκαίρι χωρίς την έναρξη δρομολογίων υδροπλάνων διανύει η Ελλάδα, ενώ θεωρείται μάλλον αβέβαιο να προλάβει και την επόμενη τουριστική περίοδο, δεδομένου ότι η σημερινή κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να αλλάξει εκ βάθρων το νομοθετικό πλαίσιο αδειοδότησης και λειτουργίας υδατοδρομίων.
Στόχος είναι η απλοποίηση της διαδικασίας, καθώς σήμερα τα στάδια από τα οποία πρέπει να περάσει ένας υποψήφιος επενδυτής έως την απόκτηση άδειας ξεπερνούν τα σαράντα, υποστήριξε σε συνέντευξη του στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο υφυπουργός, αρμόδιος για θέματα Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Ενώ, την προηγούμενη εβδομάδα, ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης ανέφερε ότι έχουν ξεκινήσει συντονισμένα από τις διευθύνσεις του υπουργείου, ενέργειες για την εξάλειψη των γραφειοκρατικών εμποδίων, καθώς και τη βελτίωση του νομικού πλαισίου το οποίο δεν είναι φιλικό στις ιδιωτικές επενδύσεις. Υπενθυμίζουμε ότι σήμερα στη χώρα έχουν αδειοδοτηθεί μόλις τρία υδατοδρόμια, Κέρκυρας-Παξών & Πάτρας.
Oι επενδυτές που φιλοδοξούσαν να δραστηριοποιηθούν στο συγκεκριμένο τομέα, εδώ και 5 χρόνια (υπενθυμίζουμε η άδεια στο υδατοδρόμιο Κέρκυρας εκδόθηκε το 2014, ακολούθησε η επίσκεψη των Κινέζων το 2016 στην Κέρκυρα & η δοκιμαστική πτήση του υδροπλάνου τύπου Kodiak ιδιοκτησίας της Ιαπωνικής κολοσσού Mitsui Co. Ltd, το Νοέμβριο 2017) διαπιστώνουν ότι υπάρχει ακόμα αρκετός δρόμος μέχρι τη δημιουργία ενός σημαντικού κόμβου υδατοδρομίων που θα φέρει ξανά τα υδροπλάνα στην Eλλάδα.
Εν αναμονή αδείας 60 υδατοδρόμια Mέχρι σήμερα πάνω από 60 υδατοδρόμια σε όλη την Eλλάδα βρίσκονται σε φάση αδειοδότησης και υλοποίησης. Ενώ, πρόσφατα αναρτήθηκε στη Διαύγεια η προκήρυξη της Περιφέρειας Nοτίου Aιγαίου για το διεθνή διαγωνισμό που αφορά το έργο της αδειοδότησης ακόμη 20 υδατοδρομίων σε Δωδεκάνησα και Kυκλάδες. Υπενθυμίζουμε ότι σε διαδικασία αδειοδότησης βρίσκονται & πέντε υδατοδρόμια στο Ιόνιο (Κεφαλονιά, Λευκάδα, Ιθάκη, Ζάκυνθος και Μεγανήσι) για τα οποία τα λιμενικά ταμεία έχουν υπογράψει προγραμματικές συμβάσεις με την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων. Ένωση Ξενοδόχων Νομού Ιωαννίνων, πριν από λίγε μέρες, με ανακοίνωση της υπενθυμίζει το πάγιο αίτημά για δημιουργία υδατοδρομίου στη λίμνη Παμβώτιδα και ότι η ίδια θα προωθήσει σε συνεργασία με την Περιφέρεια Ηπείρου και τον Δήμο Ιωαννιτών τη σύνδεση της πόλης των Ιωαννίνων με την Κέρκυρα, την Αλβανία και την Ιταλία.
Που «κολλάνε» οι αδειοδοτήσεις O ισχύων νόμος για τα υδατοδρόμια που ψηφίστηκε πέρυσι τον Οκτώβριο με περίπου τρία χρόνια καθυστέρηση, δημιουργεί ένα θεσμικό πλαίσιο που παρά την υπόσχεση για ενθάρρυνση των αδειοδοτήσεων υδατοδρομίων, εν τούτοις περιπλέκεται σε ένα αξεπέραστο δίχτυ γραφειοκρατίας.
Απαιτεί συνολικά έξι ΚΥΑ (π.χ. για τον καθορισμό του τύπου του υδατοδρομίου, τον ορισμό των μελών της επιτροπής υδατοδρομίων), με συνέπεια να καθίστα
ται σχεδόν ανενεργός ο νόμος Σπίρτζη.
Ένα άλλο πρόβλημα είναι ο αριθμός των μελών της επιτροπής αδειοδοτήσεων, που αριθμεί δέκα. Εκτός από το γεγονός ότι ο αριθμός των μελών αντίστοιχων επιτροπών στο εξωτερικό δεν υπερβαίνει τα τρία άτομα, είναι και δύσκολο να βρεθεί κοινή διαθέσιμη ημερομηνία για τη συνάντηση των δέκα μελών της επιτροπής, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς.
Για παράδειγμα στο υδατοδρόμιο των Παξών απαιτήθηκαν πολλοί μήνες ωσότου τα μέλη της επιτροπής να συντονιστούν για να πραγματοποιήσουν τον απαιτούμενο έλεγχο, διαδικασία που θα πρέπει να ολοκληρωθεί σε 20 ημέρες από την έγκριση του τεχνικού φακέλου. Ακόμη, μεγάλο «αγκάθι” είναι η έλλειψη
συντονισμού και η μεγάλη καθυστέρηση που χαρακτηρίζει την λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών που έχουν αναλάβει τους ελέγχους των υδατοδρομίων.
Όπως και η μη τήρηση του, προβλεπόμενου από το νόμο, χρονοδιαγράμματος ως προς την χορήγηση των απαιτούμενων εγκρίσεων. Και πολλά άλλα…
Στόχος η απλοποίηση των διαδικασιών Ο υφυπουργός, αρμόδιος για θέματα Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, μιλώντας στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων αναφέρθηκε στην αδειοδότηση των υδατοδρομίων.
Όπως είπε: «Σκοπεύουμε να απλοποιήσουμε δραστικά τόσο τη διαδικασία ίδρυσης όσο και τη διαδικασία λειτουργίας των υδατοδρομίων, κατά τρόπο όμως που να μη δημιουργήσει νέα προβλήματα στους ενδιαφερόμενους που έχουν μπει ήδη σε αυτές τις διαδικασίες. Αυτή τη στιγμή εξετάζουμε με τις υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών το διάγραμμα ροής για τη διοικητική διεκπεραίωση αυτών των αδειοδοτήσεων και πρέπει να σας πω ότι θα δυσκόλευαν ακόμη και τον πιο μυημένο στο λαβύρινθο της ελληνικής γραφειοκρατίας. Θέλω επίσης να τονίσω ότι οι όποιες
αποφάσεις μας θα τύχουν εκτενούς διαβούλευσης με τους φορείς της αγοράς. Πολύ σύντομα θα κληθούν για να καταθέσουν τις προτάσεις τους».
Ενέργειες για εξάλειψη γραφειοκρατικών εμποδίων Προ της συνεντεύξεως Ι. Κεφαλογιάννη, είχαν προηγηθεί οι δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη μετά από συνάντηση, που είχε πριν από λίγες ημέρες, με τον ΔΣ της Hellenic Seaplanes Νικόλα Χαραλάμπους, όπου συζητήθηκε το ζήτημα του δικτύου των υδατοδρομίων Ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε ότι έχουν ξεκινήσει συντονισμένα από τις διευθύνσεις του υπουργείου, ενέργειες για την εξάλειψη των γραφειοκρατικών εμποδίων, καθώς και τη βελτίωση του νομικού πλαισίου το οποίο δεν είναι φιλικό στις ιδιωτικές
επενδύσεις. Όπως ανέφερε σχετικά: «Η ανάπτυξη ενός δικτύου υδατοδρομίων είναι ένα εγχείρημα εθνικής σημασίας. Η διαμόρφωση και υλοποίηση αυτής της νέας εθνικής μεταφορικής υποδομής έχει ήδη ξεκινήσει και αποτελεί λύση στα προβλήματα της σύνδεσης των παράκτιων περιοχών της χώρας μας. Τα υδροπλάνα μπορούν να δώσουν ώθηση στα νησιά, να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και να κάνουν πιο εύκολη τη σύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με δύσκολους συγκοινωνιακά προορισμούς».
Τα υδροπλάνα μοχλός ανάπτυξης των νησιών Επίσης, ο κ. Γεωργιάδης δήλωσε ότι «ως υπουργείο και ως κυβέρνηση στηρίζουμε όλες τις επενδυτικές πρωτοβουλίες στον τομέα των υδροπλάνων ο οποίος μπορεί να εξελιχθεί σε μοχλό ανάπτυξης για την Ελλάδα, καθώς τα οφέλη από τη λειτουργία τους είναι πολλαπλασιαστικά, οι προοπτικές ανάπτυξης τεράστιες και η επίδρασή τους εκτείνεται σε ευρύ φάσμα κοινωνικών και οικονομικών δραστηριοτήτων». Τέλος, επισήμανε πως «τα υδροπλάνα θα αποτελέσουν ένα νέο αλλά και βασικό πυλώνα της συγκοινωνιακής συνέχειας του νησιωτικού μας χώρου. Η στήριξή
του αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την αξιοποίηση των αναπτυξιακών δυνατοτήτων της χώρας μας». Από την πλευρά του, ο Ν.Χαραλάμπους εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι: «Αυτό το καλοκαίρι πιστεύουμε θα είναι το τελευταίο χωρίς υδροπλάνα».
Το Ιστορικό Oι πρώτες πτήσεις με υδροπλάνα πραγματοποιήθηκαν το 2005 στο Ιόνιο Πέλαγος και στη συνέχεια επεκτάθηκαν στο λιμάνι της Πάτρας. Ακολούθως, άρχισαν πτήσεις με υδροπλάνα από το λιμάνι Λαυρίου (στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας) προς νησιά των Κυκλάδων, των Δωδεκανήσων, του Ιονίου και του λιμένα Πάτρας. Ένα βασικό μειονέκτημα στη λειτουργία αυτών των υπηρεσιών
υδροπλάνων ήταν ο δυσμενής όρος του νόμου, που ανέφερε ότι δεν είναι δυνατή η εκτέλεση περισσότερων από τρεις πτήσεις ανά υδατοδρόμιο. Το 2007, οι τότε υπουργοί Εμπορικής Ναυτιλίας και Μεταφορών άλλαξαν το επιτρεπόμενο όριο πτήσεων για το υδατοδρόμιο Πάτρας σε 5 πτήσεις ανά ημέρα και για το Λαύριο σε 9 πτήσεις ανά ημέρα. Ωστόσο, αυτή η αύξηση των ορίων πτήσεων δεν ήταν αρκετή. Οι εταιρείες υδροπλάνων, ελπίζοντας ότι οι επιχειρήσεις τους θα επεκτείνονταν με ταχείς ρυθμούς, είχαν υπογράψει συμβόλαια μίσθωσης για πολλά υδροπλάνα και μακροχρόνιες συμβάσεις, με πολλούς πιλότους υδροπλάνων, με αποτέλεσμα να προκληθεί υψηλό λειτουργικό κόστος και το 2008 να σταματήσουν τις δραστηριότητές τους. Το 2013 η κυβέρνηση Σαμαρά εξάλειψε τους περιορισμούς για τις συνολικές ημερήσιες πτήσεις για εγκεκριμένα υδατοδρόμια. Σήμερα, υφίσταται νέα νομοθεσία για την «Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών», η οποία ψηφίστηκε τον Οκτώβριο του 2018.

__________________________________________________________________________

Ακολουθήστε το kerkyrasimera.gr για να μαθαίνετε πρώτοι τα νέα από την Κέρκυρα.

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Instagram

Ακολουθήστε μας στο twitter

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Απαγορεύεται αυστηρά η μη εξουσιοδοτημένη χρήση ή / και η αναπαραγωγή αυτού του υλικού χωρίς ρητή και γραπτή άδεια από τον συγγραφέα ή / και τον ιδιοκτήτη. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποσπάσματα κειμένων που δημοσιεύονται σε αυτήν τη σελίδα και σύνδεσμοι, υπό την προϋπόθεση ότι δίνεται πλήρης και σαφής αναφορά στο kerkyrasimera.gr με κατάλληλη και συγκεκριμένη κατεύθυνση (υπερσύνδεσμος/link) προς το πρωτότυπο περιεχόμενο.
error: Το περιεχόμενο προστατεύεται!!