Quantcast
ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ

 «Επαναστατική δράση στην Κέρκυρα»

 Βουσολίνου Ανυφαντή Ελένη*

 

Η αξία της Τοπικής Ιστορίας μπορεί να αποτελεί μια ανεξάντλητη πηγή της γενικότερης εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Συγχρόνως και ο καινοτόμος εμπλουτισμός της ελληνικής εκπαίδευσης με θεματικές που προκύπτουν μέσω της λειτουργίας των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων μπορεί να επιτρέπει τη συσχέτιση με ζητήματα που προωθούν βιωματικές προσεγγίσεις και ενασχολήσεις. Ενώ, δηλαδή, η μέχρι πρότινος κυριαρχία της μονολιθικής μετωπικής διδασκαλίας, κατά βάση, υπερκέραζε άλλες μεθόδους, μην αφήνοντας  περιθώριο ούτε και για μια απλή σκέψη περιδιάβασης σε χώρους εκτός των σχολικών χώρων διδασκαλίας, πλέον, δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο μαθητές να ασχολούνται με πλήθος ζητημάτων, συχνά και εκτός τάξης.

Και για το λόγο της αλήθειας, η πρώτη στερεοτυπική άρνηση προς την εσωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων αλλά και προς την ανάθεση των Δεξιοτήτων πλέον, αφού έχει κατανοηθεί η αξία της χρήσης πολλών μορφών διδασκαλίας που συγχρόνως αξιολογούν και το γενικότερο έργο του κάθε σχολείου, έχει μετατραπεί σε οικειοθελή πραγματιστική πράξη εξωστρέφειας του σχολείου προς την κοινωνία με θέματα επί παντός επιστητού, μεταξύ αυτών και θεμάτων της Τοπικής Ιστορίας.

 Πάνω στο πλαίσιο αυτό, η Ιστορία κάλλιστα διδάσκεται, με ιδιαίτερη, μάλιστα, πολυτροπική δυναμική, σε χώρους με εκθέματα, που αποδεσμεύει από τη στείρα μέθοδο αποστήθισης, όπως και στους χώρους της Πινακοθήκης του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων. Κατά το σχολικό έτος 2022-2023 η Έκθεση «Στην Ηχώ του Αγώνα» αναφορικά με την εικαστική, και, παράλληλα, ιστορική αποτύπωση του ρόλου του επτανησιακού, και δή κερκυραϊκού, πατριωτισμού, ειδικά σχετικά με τη συμβολή του ευρύτερου και στενότερου χώρου προεπαναστατικά, επαναστατικά και μετεπαναστατικά, έφερε σε επαφή μαθητές και μαθήτριες με ένα σύνολο έργων που συγχρόνως στοιχειοθετούν ψηφίδες εντρύφησης  ζητημάτων της Τοπικής Ιστορίας.

 Το έργο, για παράδειγμα, του Σπυρίδωνος Προσαλέντη «Πολεμιστής του 1821», σε τέτοια περίσταση επίσκεψης, δεν οδηγεί σε επαφή το μαθητόκοσμο μόνο με τον Κερκυραίο Ζωγράφο των ξεχωριστών προσωπογραφιών αλλά και με την κατανόηση της συσχέτισης του επαναστατισμού μέσω της Τέχνης. Παράλληλα, η ιστορική αφήγηση με δεδομένα που αφορούν τόσο την περίοδο της Επανάστασης, με γεγονότα όπως και με τη σωτηρία προσφύγων στον επτανησιακό χώρο, αλλά και προ και μετά της Επανάστασης, μπορεί να κατακτά τη μνήμη, όχι γιατί είναι ζήτημα άμεσης συσχέτισης με βαθμολογική επίδοση, αλλά ακριβώς γιατί αυτή η προσέγγιση, ως μέρος της γνωριμίας στοιχείων της Τοπικής Ιστορίας, πολλαπλά προσφέρει τη μεστή ευχαρίστηση της μάθησης. 

 Περαιτέρω, ο συνδυασμός της ιστορικής αφήγησης με πηγές που οι μαθητές/τριες αναζητούν σε Αρχεία ή σε Συλλογές ανέκδοτων εγγράφων, που αποτυπώνουν καταστάσεις που συνέβαιναν στον επτανησιακό χώρο, εξίσου συμβάλλει στη γνώση της Τοπικής Ιστορίας με δημιουργικούς τρόπους μελέτης.

Η μελέτη, για παράδειγμα, εγγράφων που φανερώνουν πράξεις της αρμοστείας επί της εποχής της ξενοκρατίας των Άγγλων στον ιόνιο χώρο οι οποίες αναφέρονται σε προκηρύξεις του ανάλογου αρμοστού για τιμωρία όσων νησιωτών βοηθούσαν την Ελληνική Επανάσταση δίνει την αξία της επαναστατικότητας στην Κέρκυρα. Όταν, ως χαρακτηριστική περίπτωση,  στις 13 Αυγούστου 1821 σχετική προκήρυξη τονίζει την επιβολή εξορίας των συνεργών που βοηθούσαν τους Επαναστάτες και παράλληλα την επιβολή της δήμευσης των αγαθών τους και γενικότερα της περιουσίας τους προκύπτει η πραγματικότητα που δεν εγγράφεται στα σχολικά βιβλία, ότι δηλαδή η επαναστατική δράση στην Κέρκυρα δεν ήταν άγνωστη δραστηριότητα.

 Επομένως, το μεγάλο κεφάλαιο της Ελληνικής Επανάστασης, που παράλληλα τιμάμε με τη θεομητορική εορτή του Ευαγγελισμού, δεν τελειώνει με τη μελέτη των σχολικών βιβλίων, απλά ανοίγει με αυτά και διευρύνεται με τα διανθίσματα που η Τοπική Ιστορία μπορεί να προσφέρει. Αρκεί να επιδιώκεται η προσέγγιση των ανάλογων δεδομένων.

*δημοσιεύθηκε στο φύλλο 22ης-1-2ο24 της εφημερίδας “Η Κέρκυρα Σήμερα” στη στήλη “Απο τα παλιά στο σήμερα”   

__________________________________________________________________________

Ακολουθήστε το kerkyrasimera.gr για να μαθαίνετε πρώτοι τα νέα από την Κέρκυρα.

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Instagram

Ακολουθήστε μας στο twitter

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Απαγορεύεται αυστηρά η μη εξουσιοδοτημένη χρήση ή / και η αναπαραγωγή αυτού του υλικού χωρίς ρητή και γραπτή άδεια από τον συγγραφέα ή / και τον ιδιοκτήτη. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποσπάσματα κειμένων που δημοσιεύονται σε αυτήν τη σελίδα και σύνδεσμοι, υπό την προϋπόθεση ότι δίνεται πλήρης και σαφής αναφορά στο kerkyrasimera.gr με κατάλληλη και συγκεκριμένη κατεύθυνση (υπερσύνδεσμος/link) προς το πρωτότυπο περιεχόμενο.
error: Το περιεχόμενο προστατεύεται!!