Quantcast
ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ

«Η ηθικολογική βάση ζωής»  

ΒΟΥΣΟΛΙΝΟΥ- ΑΝΥΦΑΝΤΗ ΕΛΕΝΗ*

 

Οι χαρακτηρισμοί για τον κάθε άνθρωπο, από όποιον κι αν προέρχονται, μπορεί και να μη συνεπάγονται και την ταυτόσημη πραγματική ισχύ, πολύ περισσότερο, όταν ηχούν όρους επαναστατικούς  ή αγωνιστικούς. Οι πράξεις είναι αυτές που τελικά χαρακτηρίζουν τους ανθρώπους, όπως, εξάλλου, ισχύει και για τον Ιωάννη Καποδίστρια. Όσο κι αν, ακόμη και σήμερα, η παραφιλολογία περί «αυταρχικότητάς του» δεν έχει πάψει, η κάθε πράξη του είναι εκείνη που αποτυπώνει τη μέγιστη συμβολή του για τη δημιουργία του Ελληνικού Κράτους.

Για το 19ο αι. άλλη μία μορφή που έμενε διαρκώς στο γνήσιο πατριωτικό πλαίσιο αγωνιστικότητας, χωρίς ίχνος ιδιοτέλειας, ήταν εκείνη του Ηλία Ζερβού Ιακωβάτου, ανθρώπου που η κάθε πράξη του αποτυπώνει τη σταθερότητα των αγνών επιδιώξεών του για την υπόθεση του ανόθευτου αγωνιστικού πνεύματος για την ελευθερία. Μια ελευθερία που δεν αφορούσε μόνο τον ουσιαστικό αγώνα κατά της  δουλείας, γεγονός που του δημιούργησε πολλάκις τα αντίποινα των βασάνων, όπως κατά την αιχμαλωσία του στον άξενο βράχο των Αντικυθήρων, όπου ως δεσμώτης παρέμεινε ταλαιπωρημένος κατά μια εξαετία, αλλά αφορούσε και τον αδούλωτο τρόπο σκέψης και βιοσοφίας του, καθώς δεν έπαυε να εισχωρεί στην κάθε κινητήρια δύναμη που ο καθένας είχε. Δε δίσταζε να κρίνει τις υπόγειες δυνάμεις που εκείνες ρύθμιζαν τις εξελίξεις τόσο για τον επτανησιακό χώρο όσο και, ευρύτερα, για την ελληνική υπόθεση.

Μία επιπλέον χαρακτηριστική περίπτωση της ηθικολογικής βιοσοφίας του ήταν και η σταθερή άρνησή του να δεχτεί οποιοδήποτε σύμπραξη σε ενέργειες που τις θεωρούσε υποκινούμενες από ταπεινά ένστικτα και συμφεροντολογικές καταστάσεις, καθώς και δε δεχόταν και αξιώματα που τα χαρακτήριζε η συγκάλυψη συνδιαλλαγών που μόνο θα έβλαπταν την κοινή υπόθεση. Έτσι, αρνήθηκε να είναι υποψήφιος Βουλευτής για τη 12η Ιόνιο Βουλή, όπως και για την επόμενη, και τελευταία, τη 13η. Είχε την τόλμη να διαβλέπει την κάθε ιδιοτελή πράξη, ιδίως όταν καλυπτόταν από το δήθεν πατριωτικό χαρακτήρα που έθετε πάνω από όλα το καλό για τη συνέχεια του ελληνισμού, και που τελικά εξυπηρετούνταν συμφέροντα.

Έτσι, δεν είναι τυχαίο το γεγονός κατά το οποίο, όπως μάλιστα το αποτυπώνει ο ίδιος, αρνήθηκε να συμμετάσχει στην επιτροπή που σχηματιζόταν κατά τη συνάντηση επιφανών ανδρών στην οικία του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη, μεταξύ των οποίων του Στεφάνου Παδοβά και του Κωνσταντίνου  Λομβάρδου, προκειμένου να μετέβαιναν στο Λονδίνο και να ενεργούσαν για την Ένωση. Μάλιστα, θεωρούσε ότι, αφού υπήρχε η φήμη ότι η υπόθεση της Ένωσης ήταν πλέον επιδίωξη και από την πλευρά της Αγγλίας, η αγγλική διπλωματία θα εξυπηρετούσε τα συμφέροντα της Αγγλίας  και μόνο. Επίσης πίστευε ότι και μέσα από την αναμενόμενη εκθρόνιση του Όθωνα και την προωθημένη αλλαγή για την εξέλιξη του Ελληνικού Βασιλείου με την αναμενόμενη ανακήρυξη του Δανού Γεωργίου, χωρίς την ύπαρξη ουσιαστικών εγγυήσεων για τη μη επτανησιακή αφομοίωση,  εκπαιδευτική, εκκλησιαστική και διοικητική, η Ένωση δε θα είχε την ουσιαστική βάση που θα άξιζε για τους Επτανήσιους, και αυτό το έλεγε ο ίδιος που έθετε για τουλάχιστον 25 χρόνια την ίδια του τη ζωή κάτω από την επίτευξη της Ένωσης, αψηφώντας ακόμη και το θάνατο.

Πιστός στην ηθικολογική βάση, δεν ήθελε ακόμη και την υποψηφιότητα για Βουλευτής στην Εθνοσυνέλευση, αν και την υποψηφιότητά του την έθεσαν οι φίλοι του, πράττοντας όπως και στο παρελθόν για τη 12η Ιόνιο Βουλή. Δεν είναι τυχαίο ότι άμεσα παραιτήθηκε, μένοντας στο γνήσιο ριζοσπαστισμό του, που μάλιστα δεν τον απέτρεψε να εκφράζει τη σκέψη του ακόμη και για τη μεταρρύθμιση που έπρεπε να προηγηθεί της Ενώσεως για το καλό του επτανησιακού χαρακτήρα και, κυρίως, για τη μη κατάργηση της Ιονίου Ακαδημίας. Παρέμεινε αδιάφθορος, αδιαφορώντας για σχόλια και επικρίσεις.             

*δημοσιεύθηκε στο φύλλο 8ης-4-2023 της ΚΣ στη στήλη “Απο τα παλιά στο σήμερα”                                                                                                                                                                                                            

 

__________________________________________________________________________

Ακολουθήστε το kerkyrasimera.gr για να μαθαίνετε πρώτοι τα νέα από την Κέρκυρα.

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Instagram

Ακολουθήστε μας στο twitter

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Απαγορεύεται αυστηρά η μη εξουσιοδοτημένη χρήση ή / και η αναπαραγωγή αυτού του υλικού χωρίς ρητή και γραπτή άδεια από τον συγγραφέα ή / και τον ιδιοκτήτη. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποσπάσματα κειμένων που δημοσιεύονται σε αυτήν τη σελίδα και σύνδεσμοι, υπό την προϋπόθεση ότι δίνεται πλήρης και σαφής αναφορά στο kerkyrasimera.gr με κατάλληλη και συγκεκριμένη κατεύθυνση (υπερσύνδεσμος/link) προς το πρωτότυπο περιεχόμενο.
error: Το περιεχόμενο προστατεύεται!!